HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr maart 29, 2024 12:58 am




Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 aprilia 125 1999 
Auteur Bericht
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht aprilia 125 1999
goeden dag,

ik zou me in het kort even voor stellen aangezien ik nieuw ben hier op het forum.
mijn naam is patrick 27 jaren jong :Y: en rij zelf op een suzuki :{-):
nu heb ik een paar dagen (weken) geleden een aprilia rs 125 gekocht, die eigelijk de bedoel is om voor me vriendin te worden :L: (aangezien ze niet een hele snelle hoeft). maar de dag na de aankoop begon de ellende al, dus misschien dat jullie mij verder kunne helpen.

setup:
standaard cil, uitlaat, luchtfilter
wat er wel op zit is een 34mm carb

het is een aprilia rs 125 uit 1999 een 22kw versie.
ik heb de motor gekocht, en zo als ik al zij de dag na de aankoop begon de ellende.
met de 1e rit die ik ermee maakten (thuis) kwam de app na 3km niet meer weg bij het stoplicht, ben toen een tijd aan zoeken geweest en het bleek dat de vorige eigenaarde olie (vanaf olie pomp) op de ontluchting van de carb had aangesloten. heb toen een nieuw slangetje gehaald, bougie en deze op de juiste plek gemonteerd.
daarbij ook de powervalve schoongemaakt aangezien deze weinig tot nix deed.

nadat dit probleem was verholpen en de motor gewoon weer reedt, waren er nog 2 irritant dingetje over maar hier ben ik al enkelen weken mee bezig maar kom er niet meer uit.
de motor start in 1x geen probleem, hij blijft ook netjes lopen en klinkt stationair gewoon goed.

probleem 1:
zodra de motor loopt en ik me pakkie aan heb, knijp ik de koppeling in en zet hem in ze 1, zodra hij vloeiend in ze 1 is gegaan wil de motor gelijk gaan rolle, als je hem tegenhoud (rem) valt die uit.
zodra ik al rijdend +/-1km heb gereden dus enkele keren heb gekoppeld, is dit weg en blijft die netjes staan bij het stoplicht. dit heb ik na gevraagd bij een aprilia dealer en die kon me vertellen dat de vorige eigenaar waarschijnlijk flink sportief heeft gereden en dat de koppelingsplaten bol/krom zijn. maar dit vindt ik een probleem voor als de motor oooit goed gaan rijden, want dat komt bij probleem 2

Probleem 2:
de motor begint te stotteren/in te houden tussen de 4-7 duizend toeren, en zodra je bijv 80km/u achter een auto rijd.
zodra die voorbij de 7 is gaat hij lekkerder lopen en bij de 8 vliegt hij der vandoor.
ik kreeg het advies om de gasnaald iets lager te plaatsen zodat hij minder benzine zou krijgen half gas. maar naar verbazing, na het openen van de carb zat de naald al zo laag mogelijk (klipje bovenste gleufje), dus om toch iets te proberen heb ik het klipje 1tje naar beneden geplaats (dus rijker gezet, naald omhoog). hier zat na een stukje te rijden weinig verschil in(stotterde ietsje minder).
aangezien mij werd aangeraden om op te passen met andere sproeiers, ik heb ik dan maar een afspraak gemaakt bij de motorzaak, om hem op te testbank te zetten.

op de testbank kwam naar voren:
volgas- is de afstelling perfect, misschien ietsjes te rijk (zij de monteur) maar dat mag die wel hebben.

halfgas- stond hij te arm.

ik heb toen de naald op het 1na laagste gleufjes gezet (dat was 2 gleufjes verschoven, naald rijker gezet), het stotteren is ietsjes minder maar nog zeker irritant aanwezig.
toen ik thuis kwam heb ik de naald toch maar op het laagste gleufjes gezet en ben weer gaan proberen. er zat weinig verschil meer in het stotteren, maar doordat de naald zo rijk staat heb ik er een probleem bij gekregen. als de motor nu warm is, kom ik als een slak van mijn plekje af bij het stoplicht en als ik bijv moet afremmen en dan weer plankgas geef blijf hij verschrikkelijk lang hangen op dat toerental waar hij op dat moment op zit,en dan duurt dit zeker weer paar honderd meter voordat hij begint te klimmen in de toeren.


dus misschien heeft een van jullie een idee??
sorry voor het lange verhaal.
mocht er iets onduidelijk zijn of iets verkeerd hoor ik het graag dan geef ik daar een aanvulling aan.


ik hoop dat jullie me kunne helpen. alvast bedankt
grt patrick


ma aug 04, 2014 7:50 pm
Profiel
supermono
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma maart 14, 2011 7:10 pm
Berichten: 66
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Is je CDI al aangepast? Rond de 5000rpm zit een dip in de vermogensafgifte, 'milieudip' genoemd. Om door de type goedkeuring te komen is hij rond de 5000-6000 toeren geknepen en stottert hij. Eenvoudig te verwijderen door aan de achterkant de CDI open te maken en een bruggetje door te knippen. Hierna weer dicht kitten en klaar.

Weglopen als de motor koud is kan komen door te veel olie in het blok of er zit te dikke olie in. De platen plakken dan wanneer de olie koud is. Wanneer het warmer wordt, wordt de olie dunner en komen de platen beter vrij.

Bij een 34mm carburateur moet de naald bijna altijd op de laagste of een na laagste stand staan (clipje, onderste of een na onderste)


ma aug 04, 2014 8:46 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Oke oke.

Die cdi ontgrenzen is dat makkelijk zelf te doen?
En zo ja hoe en wat? Iemand toevallig al gedaan.
Dat zou me een eind helpen


ma aug 04, 2014 8:58 pm
Profiel
supermono
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma maart 14, 2011 7:10 pm
Berichten: 66
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/331505/0/Het-Aprilia-RS125-topic-3-1.html

Hier kan je het vinden, is erg simpel


ma aug 04, 2014 9:03 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Kon het niet laten. Dus net nog even de cdi ( onder het zadel) bekeken maar helaas. Daar zit al een gat in :{}: en weer dicht geplakt dus die is al ontgrenzd

Dus toch maar door naar een andere oplossing :((


ma aug 04, 2014 9:06 pm
Profiel
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
dus iemand anders nog een idee waar ik kan gaan zoeken?


di aug 05, 2014 3:16 pm
Profiel
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
heb een klein stukje gereden, en getracht een filmpje te maken (alleen geluid want de mobiel zat in me zak)

https://www.youtube.com/watch?v=1Vlnlth ... Ut70zXCD8Q


wo aug 06, 2014 9:59 am
Profiel
supermono
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma maart 14, 2011 7:10 pm
Berichten: 66
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Je carburateur is dus 100% schoon? Half gas stond hij te arm op de testbank?

Je zou zeggen dat het klinkt als te rijk, maar als op de dyno de lambda te arm aan geeft dan komt het dus ergens anders vandaan (ontsteking of accuspanning). Wat voor bougie zit er in? Vervang deze eens voor een nieuwe en kijk dan nog eens.
Het kan ook zijn dat je accuspanning te laag is of de wisselaar kapot is, laadt hij te weinig bij bij lage toeren en loopt hij dus niet lekker. Wellicht eens proberen wanneer je de accu helemaal hebt opgeladen.
Check ook de connector van de regelaar, deze wil nog wel eens doorbranden, geeft meer weerstand en laad de accu ook niet lekker bij.

Het is een beetje moeilijk te zeggen waar het aan ligt zo, maar wanneer je systematisch te werk gaat dan moet het toch te vinden zijn.


wo aug 06, 2014 6:22 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
*ik ga voor de zekerheid nog een x de carb eraf halen. compleet allllllles eruit en schoon maken door spuiten enzo.

*naar mij mening zou die ook te rijk staan, maar als ik de monteur moet geloven stond die te arm (naald stond ook helemaal onderin) (clipje bovenste gleuf).

*ik zou morgen is een hele dag een lader der op zetten en kijken wat die doet.
de accu spanning (motor uit) was iets van 12 zoveel en als ik me licht aan zet zakte die terug naar 11 zoveel (logies) op het display van de motor zelf dan.

*de bougie heb ik na de 1e keer probleem gelijk een nieuwe gehaald, de precieze code weet ik niet nu zo, was ieder geval iets met een 10.

*en welke connector bedoel je precies?


wo aug 06, 2014 9:51 pm
Profiel
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
supermono schreef:
Je carburateur is dus 100% schoon? Half gas stond hij te arm op de testbank?

Je zou zeggen dat het klinkt als te rijk, maar als op de dyno de lambda te arm aan geeft dan komt het dus ergens anders vandaan (ontsteking of accuspanning). Wat voor bougie zit er in? Vervang deze eens voor een nieuwe en kijk dan nog eens.
Het kan ook zijn dat je accuspanning te laag is of de wisselaar kapot is, laadt hij te weinig bij bij lage toeren en loopt hij dus niet lekker. Wellicht eens proberen wanneer je de accu helemaal hebt opgeladen.
Check ook de connector van de regelaar, deze wil nog wel eens doorbranden, geeft meer weerstand en laad de accu ook niet lekker bij.

Het is een beetje moeilijk te zeggen waar het aan ligt zo, maar wanneer je systematisch te werk gaat dan moet het toch te vinden zijn.


Nou ben even bezig geweest. De accu is/was helemaal vol. Geef nu 12.9 aan.

De bougi is een br10eg.

De stekkers heb allen gecontroleerd en waren mooi. En droog.

De carb ga ik straks nog even door blazen en spuiten.


do aug 07, 2014 3:43 pm
Profiel
supermono
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma maart 14, 2011 7:10 pm
Berichten: 66
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Beste kan je hem even ultrasoon laten reinigen bij een motorzaak.


za aug 09, 2014 12:11 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
hey hey nou ben paar dagen verder.

een maat van me die met deze modelletjes jaren heeft geraced, kom mij helpen.

heb even snel er naar gekeken (moesten weg) en alles gaat eraf om te controleren. cil. mem.....

maar nu vraag ik me af welke maat voetpakkingen moet ik bestellen of CQ erop doen?
dat lag weer aan de squads (weet niet hoe je het typt) maar welke maat moet dat staan?
ik kan wel van de maten uitgaan die eraf komen maar ja, misschien kloppen die juist niet.

ik ga maandag eerst de squads meten wat die nu heeft, en dan alles eraf halen om te controleren.


ik hoor het graag van jullie
grttsss



p.s. ik zag op internet dat je evt de cat uit de uitlaat kan slijpen en dan de uitlaat weer dicht lassen! zou dit helpen of zit er geen verschil in?


za aug 16, 2014 10:49 pm
Profiel
supermono
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma maart 14, 2011 7:10 pm
Berichten: 66
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Officieel meet Aprilia geen squish maar verbrandingskamer volume door er met een spuitje olie in te doen.
Zo kan je de compressie ratio meten, origineel is dit tussen de 12.0 en 13.0. Hoe hoger hoe meer kans op detoneren.
In de praktijk is squish meten makkelijker, met een squish van 1.2mm a 1.3mm zit je redelijk in de buurt.
Zelf tank ik wel altijd 98, weet niet of het al nodig is met deze squish maar doe het toch maar voor de zekerheid.


zo aug 17, 2014 8:01 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Heb denet de squads gemeten. En die is 2.89mm dus beetje teveel dus!?!?!


Bijlagen:
IMG-20140818-WA0021.jpg
IMG-20140818-WA0021.jpg [ 100.86 KiB | 14937 keer bekeken ]
ma aug 18, 2014 5:34 pm
Profiel
appy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 04, 2014 6:39 pm
Berichten: 15
Antwoord met een citaat
Bericht Re: aprilia 125 1999
Hey heb nou alles eraf. Maar dan zik nog met een probleempje. De squash staat op 2.89mm maar de pakkingen zijn 1.49mm bij elkaar.

Dus heb evt de cil terug gezet zonder voetpakkingen. En dan is de squash nogsteeds 1.5mm!?!?!?


ma aug 18, 2014 7:33 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: