HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo mei 11, 2025 6:26 pm

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Mal polyester kuip. 
Auteur Bericht
melvin_rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mal polyester kuip.
1. als een voorwerp te veel hoeken heeft dat je hem na de hand niet meer uit de mal kan halen moet je een scheidingswand creëren. met een dunnen houten plaat bijvoorbeeld. het is namelijk niet zo handig als je je kap er later helemaal niet meer uitkrijgt en de mal kan gaan losbreken :D: .

2. daarna met kneedrubber zorgen dat je kap goed op de houten plaat aansluit(moet speciale rubber zijn weet ff niet meer welke)

3. ontvetten en daarna een dunne coating laag aanbrengen. merk dat ik vaak voorbij zie komen is partall. goed laten drogen die zooi.

4. daarna kun je beginnen met aanbrengen van polyestermatjes en polyester. hoe mooier en secuurder je dit aanbrengt des te beter resultaat later. dus alles moet lekker strak erop zitten, weinig luchtbellen (zijn later wel bij te werken) en genoeg polyester. goed in een warme omgeving laten drogen. dus in de winter ff straalkachel roggelen.

5. dit herhaal je ook aan de andere kant van je scheidingswand.
boor ook gaatjes in de mal buiten je vorm om natuurlijk zodat je later de delen van elkaar af kan halen.

6. nu je de delen weer van je vorm afgehaald hebt moet je de mal insmeren met een wax laag. film-laag word ook wel eens genoemd. goed laten drogen en insmeren die zooi met polyester en matjes :D zorgen dat alles weer strak en zo weinig mogelijk luchtbelletjes heeft zodat je een beter resultaat hebt.

ik weet niet precies meer wat ik toen voor alleen polyester heb betaald. maar het was sowieso geen fortuin. tuurlijk gaat het je wel wat kosten. maar voor 15 euro had ik toen sowieso 2 vierkante meter + benodigde polyester.
hier nog fototje voor verduidelijking.

fotos van boven naar onder-links naar rechts :P
gr melvin

Bijlagen:
mall afbeelding.JPG
mall afbeelding.JPG [ 67.6 KiB | 500 keer bekeken ]
do okt 08, 2009 4:10 pm
Profiel
2SLOW4ME
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat

do okt 08, 2009 5:58 pm
Profiel
melvin_rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
als iets niet duidelijk is roep maar dan probeer ik nog wel wat aan te vullen.

gr melvin

do okt 08, 2009 8:07 pm
Profiel
2SLOW4ME
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
melvin_rs schreef:
als iets niet duidelijk is roep maar dan probeer ik nog wel wat aan te vullen.

gr melvin

Dan nog maar ff wat vraagjes :D .

Waar haal jij dat kneed rubber vandaan? is bijv. klei dat je hard laat worden ook ok?

Wat gebruikte jij voor die wax laag?

en hoe zit dat precies met die plank? Je gebruikt een dunne plank, die zaag je ongeveer in de vorm van het voorwerp waarvan je de mal wilt maken, dan vul je alle gaten op met klei, die snij je dan vervolgens zo af dat die net zo recht loopt als die plank.
Ik zie ook dat jij die plank intapet met schilderstape (althans, daar lijkt het op), maar kun je dat polyester echt zo van het voorwerp af trekken door die coating die er op zit?

En waar haal je die coating?

thanks alvast :D .

do okt 08, 2009 10:51 pm
Profiel
CBR1000RR
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
nouw ik heb ergens op een artiekel gelezen van een gast die een complete body voor ze kit auto in ze eigen garage gemaakt had hij maakte de mal uit HEEL veel houte vormen en pvc. (duurt mega super lang)

RS OM onderdelen en AF1 onderdelen + RV blok TE KOOP
viewtopic.php?f=7&t=12774

vr okt 09, 2009 4:24 pm
Profiel
melvin_rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
ik heb zelf trouwens nooit een mal gemaakt. ik was het wel van plan. maar er zijn zat andere mensen die het al gedaan hebben deze bijv. (wel irritante tekst).

http://home.scarlet.be/gilbertvl/rompen.html
dat kneedrubber kan ik me herinneren moest plasticine zijn. (weet het niet 100% zeker kan het ook ff niet vinden).
die wax laag is in verschillende soorten te krijgen. je kunt ze strijken met kwast en laten drogen of een wat dikkere soort die je aan moet brengen met een dikke doek. dus inwrijven meerdere malen.

en het is trouwens geen schilderstape maar glasvezel maar een ander soort. (je hebt echt tig soorten glasvezelmatjes)

1. plasticine.
2. die plank is puur als scheidingswand zodat je later een 2 delige mal hebt anders krijg je je voorwerp er niet meer uit.
3. coating is voor een glad voorwerp niet om het voorwerp te lossen!
4. coating is wel duur :D: . maar krijg je een mooier resultaat.

PVA lossingsmiddel zag ik her en der staan. anders zoek je eens voor lossingswax of andere termen die in de buurt komen.

gr melvin

Edit: lees net dat kaarsvet ook zou kunnen tussen je scheidingswand.

zo okt 11, 2009 11:03 am
Profiel
melvin_rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
CBR1000RR schreef:
nouw ik heb ergens op een artiekel gelezen van een gast die een complete body voor ze kit auto in ze eigen garage gemaakt had hij maakte de mal uit HEEL veel houte vormen en pvc. (duurt mega super lang)

als je iets uit het niets gaat maken is het altijd moeilijker maar hij wil een mal van een bestaand iets maken dus de vorm heeft die al. dus veeeeel makkelijker :P

zo okt 11, 2009 11:14 am
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2