Apriliaforum.nl
https://www.apriliaforum.nl/

kan iemand uitleggen wat nou presies squish is
https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=20250
Pagina 1 van 2

Auteur:  rieju roy [ di feb 21, 2012 12:11 am ]
Berichttitel:  kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

ik zie vaak dat mensen het hebben over ''squish'' wat is dat nou presies. Heb op internet wel gezocht maar kom niet voor verder dat het een klein randje in ergens bij cilinder kop is. en hoe kun je dat afstellen enzo. ( vind gewoon altijd leuk om zulke dingen te weten )

Auteur:  RSjoep [ di feb 21, 2012 1:04 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

is de rand in je cilinderkop, als de zuiger omhoog komt knijpt hij het laatste beetje gas dat tussen de zuigerkroon en de squishband aanwezig is er tussenuit. dit gebeurt omdat de ruimte tussen zuiger en squishband best klein is. doordat dit gas er tussenuit geknepen wordt bereikt het een hoge snelheid, waardoor je gassnelheid in je kop toeneemt en je verbranding niet alleen sneller en sterker zal verlopen, maar ook doordat het minder lang duurt, minder hitte zal afgeven aan de zuiger en wand. dit zorgt dan weer voor een lagere temperatuur. squish stel je af met je voetpakkingen. voor een frisse 50cc tussen de 0,5 en 0,7. je wint hier dus voornamelijk koppel en verlaagt je temperatuur. aan je gassnelheid die je squish ontwikkelt zit ook weer een grens genaamd de MSV (Maximum Squish Velocity)

Auteur:  *Vincent* [ di feb 21, 2012 1:11 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

De squish is de ruimte tussen het laagste stuk van de cilinderkop en de zuiger op dat punt.



Dus dus minimale afstand tussen de zuiger en kop.

Auteur:  Venlonaer [ di feb 21, 2012 1:49 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

en te grote squish = vermogen verlies
te kleine squish = pingelen en schade en boem boem pats rip cilinderkop

Auteur:  moneybuy [ di feb 21, 2012 9:28 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

Hoe stel je zoiets af dan?

Auteur:  rs_maniac666 [ di feb 21, 2012 9:36 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

zoals joep al zei, met de voetpakking.

je kan de squish meten met een stukje soldeertin, die steek je door het bougie gat naar de cilinderwand. vervolgens draai je aan je vliegwiel tot dat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt. nu haal je het tin eruit en meet je het platgeslagen stukje met een micrometrer of een digitale schuifmaat.
de uitkomst hiervan is je squish.

edit: volgens mij heeft KG (sumorider/royal club) hier eens een topic over gemaakt met foto's. dus ff zoeke

Auteur:  RonnyRacingTeam [ di feb 21, 2012 10:06 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

Altijd squish meten evenwijdig met de zuigerpen. Anders krijge je en slechte meting door het kantelen van de zuiger.
OF gewoon op de goede manier door een stukje tin op de zuiger te kleven, even breed als de zuiger zelf, en dan kop monteren om te meten.

Auteur:  RonnyRacingTeam [ di feb 21, 2012 10:07 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

Kristian-M schreef:
en te grote squish = vermogen verlies
te kleine squish = pingelen en schade en boem boem pats rip cilinderkop


Te grote squish kan op snelle setups lijden tot warm/vast lopers. Omdat de temp te hoog oploopt ;)

Auteur:  rs_maniac666 [ di feb 21, 2012 10:21 am ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

RonnyRacingTeam schreef:
Altijd squis meten evenwijdig met de zuigerpen. Anders krijge je en slechte meting door het kantelen van de zuiger.
OF gewoon op de goede manier door een stukje tin op de zuiger te kleven, even breed als de zuiger zelf, en dan kop monteren om te meten.


das ook een goede methode, die kon ik nog niet. thanks

Auteur:  RSjoep [ di feb 21, 2012 12:15 pm ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

Evenwijdig op de zuigerpen en dan met 2 stukjes, dan kan hij bijna niet meer kantelen. Zo doe ik het altijd.
Maar je snapt nu dus wrm het komt dat de temp oploopt bij te ruime squish? En te krap en je verliest ook weer vermogen mits je je verbranding en cv goed hebt.

Auteur:  JB1 [ di feb 21, 2012 12:16 pm ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

Ik gebruik altijd een driehoek, die met alle 3 de hoeken een stuk van de wand raakt, zo heb je je zuiger het meest stabiel.

Auteur:  Venlonaer [ di feb 21, 2012 12:35 pm ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

/delete/

Auteur:  Venlonaer [ di feb 21, 2012 12:36 pm ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

rs_maniac666 schreef:
zoals joep al zei, met de voetpakking.

je kan de squish meten met een stukje soldeertin, die steek je door het bougie gat naar de cilinderwand. vervolgens draai je aan je vliegwiel tot dat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt. nu haal je het tin eruit en meet je het platgeslagen stukje met een micrometrer of een digitale schuifmaat.
de uitkomst hiervan is je squish.

edit: volgens mij heeft KG (sumorider/royal club) hier eens een topic over gemaakt met foto's. dus ff zoeke



viewtopic.php?f=4&t=19008

Auteur:  rieju roy [ di feb 21, 2012 2:26 pm ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

bedankt, voor mij is het nu duidelijk!

Auteur:  Venlonaer [ di feb 21, 2012 2:27 pm ]
Berichttitel:  Re: kan iemand uitleggen wat nou presies squish is

*2 dagen later*

Nieuw topic

''Waarom ziet mijn cilinderkop eruit als een slagveld en is er een stuk uit mijn zuiger :(( ?''

Afbeelding

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/