Apriliaforum.nl
https://www.apriliaforum.nl/

Domme vraag> koelvloeistof
https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=6811
Pagina 1 van 3

Auteur:  Jobra [ vr jun 22, 2007 9:04 pm ]
Berichttitel:  Domme vraag> koelvloeistof

waar zit je koelvloeistof tanki, waar je het bij moet vulle enzo?
en als je het eruit wil, waar?
die ene slangetjes van me carb naar me cilinder heb ik los gehalad (wegens schoonmaak)
maar er kwam maar 0.02 liter uit ofzo:P heb ik dan gwn HEEL weinig erin, of sit het ergens anders nog?
enneh ik ree (gwn nog std brommer) op een somer dagje, 2 dage gelede
en me temp meter kwam al bove de helft uit,.. dat klopt toch niet?

Auteur:  Nightmare5 [ vr jun 22, 2007 9:22 pm ]
Berichttitel: 

kijk eens links van je stuur ... zit als het goed is een dop ... daar moet koel vloeistof in ... je tank is je radiateur .. en om het er uit te halen ... onderste schroefje van je radiateur eruit schroeven ;)

Auteur:  Jobra [ vr jun 22, 2007 9:32 pm ]
Berichttitel: 

snap er niks van..

Auteur:  Lex [ vr jun 22, 2007 9:36 pm ]
Berichttitel: 

bij dat linker zwarte kapje naast je stuur zit een grote dop, als je die open schroeft kun je daar je kvs in doen. Die 0.02 liter ofzo is niet alles wat er in zat, er zit nog veel meer in, maar dat is er gwoon niet uitgestroomt. En dat de brommer zo warm wordt is alleen maar een voordeel O:-) verbrand ie veel beter

Auteur:  Nightmare5 [ vr jun 22, 2007 9:38 pm ]
Berichttitel: 

http://www.easyparts.nl/showdrawing.php ... 571-d25048
Nr1 = resevoir (oftewel radiator)
Nr6 = bijvul lijding ... hoort links van je stuur te zitten als je kappen er allemaal op zitten!

Afbeelding
Dat schroefje wat daar hoort te zitten is voor het aftappen van koelvloeistof (dus het eruit halen van)

Auteur:  Jobra [ vr jun 22, 2007 9:45 pm ]
Berichttitel: 

ok, thnx.. weet ik da ook weer, enneh, als ik met me volgende brommer opvoer, en die temp gaat in max,, is toch niet goed?.. dus ook niet voor verbranding :0o:

Auteur:  Lex [ vr jun 22, 2007 9:48 pm ]
Berichttitel: 

als die temp ooit op max komt dan kom je maar terug :P maar als ie boven de helft uitkomt is alleen maar goed.
En hoe hoger de temperatuur, hoe minder energie het kost om iets te verbranden tog? dus is het beter

Auteur:  Jobra [ vr jun 22, 2007 9:50 pm ]
Berichttitel: 

ja, maar nu was die nog standaard,:P ontgrense neem ik aan dat die meer toeren draait dus ook warmer word

Auteur:  Lex [ vr jun 22, 2007 9:52 pm ]
Berichttitel: 

jah, alleen zodra je meer toeren gaat maken rij je ook harder---->> meer wind O:-) maar je moet maar afwachten wat ie doet als ie opgevoerd is, met brommers weet je het maar nooit...

Auteur:  Nightmare5 [ vr jun 22, 2007 10:16 pm ]
Berichttitel: 

als jij hem goed opvoer ... ding gaat tegen de 120/130 ... dan rij je dat bijna nooit ... en schakel je gewoon netjes ... en blijft hij ook koeler omdat je lager in je toeren blijf rijden waar hij normaal dus boven in zat ... zit hij nu op de helft van je toeren bijvoorbeeld!

voorbeeldje:
Je gaat nu 50 in z'n 6 ? @ 7000 toeren ? :P
ik ga 70 in m'n 6 @ 8500 toeren ...
in m'n 5 @ 8500 toeren ga ik 60
en 4 @ 9000 toeren ga ik 50

Meestal rij ik gewoon op een open weggetje rond de 60 ... in z'n 6 lekker en toch beetje door rijden ;)

Auteur:  cebess [ vr jun 22, 2007 10:19 pm ]
Berichttitel: 

Dat je brommer warm wordt is geen probleem. De verbranding is dan niet perse beter maar de olie in je blok is op bedrijfstemperatuur wat weer inhoud dat deze de ideale dikte en smering heeft bij deze temperatuur. Verder is de lagerspeling optimaal bij de bedrijfstemperatuur en icm. de olie zorgt dit voor de minste slijtage. Alleen te heet is weer niet goed voor de brommer omdat je zo een grotere kans hebt op een warmloper/aanloper/vastloper. Halverwege de temp meter is dus niks mis mee. Bij 3/4 zit je wel aardig aan de hoge kant, zeker met originele setup. Toch kan de temperatuur wel een keer zo hoog oplopen als je bijv. een fietser sleept bij lage snelheid of iemand achterop hebt op een hete zomerdag.

In de winter komt de meter over het algemeen nog niet eens uit de hoek. Dit wil niet zeggen dat het blok niet warm wordt alleen minder warm dan in de zomer. En het is ook nog eens zo dan de temp sensor bovenop de cilinderkop zit en door de rijwind ook behoorlijk afgekoeld wordt.

De reden dat er niet meer koelvloeistof uit de slangetjes naar je carb. komt kan eraan liggen omdat het een gesloten systeem is. Zou je de dop los draaien heb je meer kans dat er meer koelvloeistof uit komt.

Auteur:  Nightmare5 [ vr jun 22, 2007 10:43 pm ]
Berichttitel: 

whahahha spuit het er als een fonteintje uit :P
tenzij je natuurlijk de sensor er nog in heb zitten ...
dan doet hij waarschijnelijk heel weinig ...

Auteur:  Jobra [ za jun 23, 2007 9:00 am ]
Berichttitel: 

thnx voor uitleg van warmte,
ja me temp kon "denk ik" nog hoger, want ik ree gwn en hij kwam boven de helft uit met std setup, en ik ree alleen op me brommer, toen had ik em tijdje stil laten staan dus,,
nja eerst grey dust verkope, nieuwe rs je kope en dan opvoere :P

Auteur:  Trinity [ za jun 23, 2007 7:22 pm ]
Berichttitel: 

Nightmare5 schreef:
als jij hem goed opvoer ... ding gaat tegen de 120/130 ... dan rij je dat bijna nooit ... en schakel je gewoon netjes ... en blijft hij ook koeler omdat je lager in je toeren blijf rijden waar hij normaal dus boven in zat ... zit hij nu op de helft van je toeren bijvoorbeeld!

voorbeeldje:
Je gaat nu 50 in z'n 6 ? @ 7000 toeren ? :P
ik ga 70 in m'n 6 @ 8500 toeren ...
in m'n 5 @ 8500 toeren ga ik 60
en 4 @ 9000 toeren ga ik 50

Meestal rij ik gewoon op een open weggetje rond de 60 ... in z'n 6 lekker en toch beetje door rijden ;)



Wat is jou setup? Niet enorm snel volgens mij?

Auteur:  Nightmare5 [ za jun 23, 2007 9:22 pm ]
Berichttitel: 

op het moment niet nee maar zit ook een dikke prop in m'n uitlaat en standaard demper ... maakte erg veel uit gek genoeg ... (eigenlijk niet gek mja :P )

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/