HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 10:20 pm




Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq 
Auteur Bericht
dx11
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 24, 2008 8:22 pm
Berichten: 2316
Afbeeldingen: 4
Woonplaats: Marum
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
heeft hij wel nodig zegtie


do jan 29, 2009 3:28 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
BKD
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm
Berichten: 783
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
je kunt de cilinder ook berekenen met poort hoogte, hierbij moet de zuiger wel netjes aansluiten op de onderkant poort in ODP. bij deze berekening ben je alleen maar de poorthoogte nodig.

_________________
BKD 70cc sprinter


vr jan 30, 2009 10:44 am
Profiel
Robert
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 29, 2004 10:35 pm
Berichten: 461
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: zutphen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
een deck beinvloed je timing

edit, een deck is het het stukje bovenin de cilinder waar de zuiger niet komt. Vaak is dit nihil te noemen, maar soms kan het een mm of meer zijn.

En een mm beinvloed je timing in je gehele cilinder. Wat is vaak doe indien mogelijk, zorgen dat er geen deck is door hele dunne pakking te gebruiken, is er dan nog deck dan laat ik de cilinder afdraaien, heb je ook gelijk meer compressie.

_________________
Wat niet past, lassen we vast!
Mijn Cross RX
Jägermeister RX
zie ook veel Aprilia RX en cross dingen op http://www.wejewel.nl


do apr 02, 2009 8:40 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Big B NRG
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo okt 15, 2006 9:03 am
Berichten: 11
Woonplaats: Hellevoetsluis
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Meeste moderne cilinder hebben geen deck meer. Tegenwoordig hebben ze allemaal mooie squishbandjes op deto te verkomen. Je kan een squish waarde opgeven voor je deckheigt. Squish beinvloedt je timing ook met een paar tiende. Het is eigenlijk te verwaarlozen.

_________________
Niet gespecificeerd


vr jun 05, 2009 8:27 am
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
squish beinvloed je timing helemaal niet.


vr jun 05, 2009 4:17 pm
Profiel
BKD
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm
Berichten: 783
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Als je van 0,6 na bijv. 0,8 gaat met je squish, en je doet dat met een dikkere voetpakking veranderd je timing ook.

_________________
BKD 70cc sprinter


vr jun 05, 2009 5:19 pm
Profiel
nl-ingmar-nl
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 14, 2007 6:44 pm
Berichten: 108
Woonplaats: zuid-scharwoude
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
ja maar dan hoog je oer dom je cilinder op he ;) logies dat je squis dan veranderd

als je je cilinderkop zelf bewerkt mbt de squis veranderen je timingen echt niet

_________________
If there's power I will find it.
Tomos Mhr 7t Zelfbouw Sprinter
Kawasaki ZXR 400 "SuperSport" Custom


za jun 06, 2009 12:12 am
Profiel
Maurits
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 03, 2006 6:19 pm
Berichten: 303
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Klopt ook wel wat jullie zeggen maar, de meeste mensen veranderen hun squish met voetpakkingen want niet iedereen gaat een nieuwe kopje draaien.

_________________
Kx80 Puch


zo jun 07, 2009 1:53 am
Profiel
TimoO
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm
Berichten: 41
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Hej,

Heeft iemand misschien een poortmap, of de timingen, van een DR80 voor me? Ik ga voor een schoolproject een uitlaat maken, maar laat natuurlijk liever de cilinder er even op als ik ook zo de timingen kan krijgen :P

Alvast bedankt :D Maten komen ook wel op het forum te staan als hij goed presteert O:-)


za dec 05, 2009 7:28 pm
Profiel
BKD
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm
Berichten: 783
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
heb wel een poortmap van DR70 van een pia, maar waarom reken je de poorttimingen niet even uit met een gradenschijf. weet je zeker dat je ze goed hebt.

_________________
BKD 70cc sprinter


zo dec 06, 2009 5:59 pm
Profiel
TimoO
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm
Berichten: 41
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Ik doe het meestal gewoon door de poorthoogtes op te meten en dan effe te rekenen. Zo krijg je ook wel de goede timingen uit hoor.

Aan de timingen van een DR70 voor pia heb ik weinig aan denk ik, moet echt specifiek die van een DR80 voor AM6 hebben. Maar anders haal ik wel eens de cilinderkop ervanaf, ik kon het proberen he :P


zo dec 06, 2009 9:43 pm
Profiel
Speedsport
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:50 pm
Berichten: 1
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Vraagje aan BKD, die lijkt mij er zo ongeveer het meeste verstand van te hebben als ik dit topic zo even door lees.
In de kartsport ben ik gebonden aan bepaalde reglementen.
Dus ik kan geen poort timingen veranderen door voorzichtig te gaan vrezen.
Dat zelfde probleem heb ik met de squish.
Het enige dat ik kan en mag doen is voetpakkingen veranderen.
Dus cylinder hoger of lager plaatsen.
Hiermee verander ik dus altijd de poorthoogtes en de squish tegelijkertijd.
Nou heb ik begrepen dat een kleinere squish meer vermogen zou moeten leveren.
Maar uit ervaring weet ik inmiddels dat ik met een hogere squish een beter resultaat behaal.
Per definitie krijg ik dan een beter doorlopende motor bij hogere toeren.

Nu is de vraag:

Als ik de cylinder hoger zet doormiddel van een dikkere voetpakking (waarmee ik dus direct de squish verhoog)
Kan ik met deze actie dan toch per ongeluk de poorttiming verbeteren ?
Dus in dat geval niet meer blind staren op de minimale squish ?

Ik had ergens begrepen dat de poorttiming alleen te verbeteren is door of de inlaat of de uitlaat te veranderen.
De inlaat meestal omlaag vrezen, wat in de meeste gevallen niet te doen is.
Of de uitlaat omhoog vrezen wat in veel gevallen zonder problemen te doen is.
Behalve als het reglement voorschrijft dat beide bewerkingen verboden zijn.

Ik ben heel benieuwd naar een technisch onderbouwd antwoord.

Vriendelijke groeten,

Edward


do jul 21, 2011 5:02 pm
Profiel
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm
Berichten: 2159
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Opent de uitlaatpoort zich met de std squish volledig op het odp?


do jul 21, 2011 7:28 pm
Profiel
MAD L
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 06, 2006 7:58 pm
Berichten: 927
Woonplaats: angeruh
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Speedsport, als ik jou was zou ik waar PeteRSchouten, op doelt eerst even kijken naar je zuiger/poorten.
hiermee bedoel ik je zuiger op het odp(onderstedodepunt) zetten en kijken of de poorten wel helemaal geopend zijn.

is dit niet het geval dan is het logisch te verklaren dat wanneer je een dikkere voetpakking plaatst je motor beter loopt.
de poorten gaan dan verder los dus meer mengsel,
wel iets minder druk door grotere squish maar door meer mengsel kan dit gunstiger uitpakken als meer druk

_________________
I live my life for a quarter mile at the time, nothing else matters, for those ten seconds or less. i'm free


2-TAKT MAAKT DE MOOISTE MUZIEK


do jul 21, 2011 7:57 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron