Auteur |
Bericht |
Corné Snijders
ApriliaForum Member
|
 rs 50 2003 opvoeren
beste mensen
ik ben hier nieuw dus neem me niet kwalijk dat ik de zoveelste ben die mischien wel dezelfde vraag stelt.
ik heb een aprillia rs 50 van 2003 rosso fluo editie hij loopt op dit moment tachtig met standaard uitlaat ik schat dat er een hoop begrenzing is uitgehaalt. ik heb hem zo gekregen rechtstreeks van de dealer maar ik wil dat hij nog sneller rijd
wie kan mijn een goede setup voorschrijven waar ik niet lang mee bezig ben met de standaard cilinder mijn ouders mogen het niet weten maar ik wil het wel zelf monteren en afstellen met brommers heb ik wel wat ervaring
ik zat zelf te denken aan een yasuni r1 of hmr2 uitlaat
alleen ik weet niet wat maatje sproeier wat ik er in moet schroeven of welke sproeiermaat waar ik mee moet starten
welk tandwieltje kan ik voor het beste zetten
het is dus de bedoeling dat ik het op een uur tijd erop heb staan en voor de verdere rest geen gezeik
heeft iemand zo'n setup hoor ik graag hun ervaringen en topsnelheid
ik hoor graag jullie reacties
groeten
|
zo sep 02, 2007 9:26 pm |
|
 |
mblover
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am Berichten: 222 Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
|

Je ouders vinden het goed dat je 80 rijd?
Dan zou ik het er toch ff over hebben. Het is namelijk best wel te zien als er een andere uitlaat op zit. En je kunt het ook horen.
Verder zou ik voor de Yasuni R1 kiezen op een originele cilinder, die jankt niet zoveel als een hmr2.
edit:
Als je in een uurtje wil verwisselen, letterlijk een uurtje red je niet zomaar.
Je moet namelijk de kappen eraf gooien en dan de uitlaat wisselen, en dan ook nog afstellen en de kappen weer terug.
Dus je bent snel een paar uurtjes bezig als je het op je gemak doet en goed wil afstellen...
Verder kan ik over de sproeier niks zeggen want ik weet zo niet welke carburateur je hebt.
Bij een 9mm(zo'n k*tding als ook op 2002 zit, volgens mij 9 maar kan ook 12 zijn) met DO klein sproeiers zou ik beginnen met laten we zeggen 100 ofzo.
Met een 16mm zoals onder de nieuwere versies (vanaf welk jaar weet ik zo niet bij appie, Yamaha had ze volgens mij vanaf 2003) met een dell orto groot sproeier zou ik beginnen met 115
Wat ik zou doen als ik jou was is gewoon sproeiers 95, 100, 105, 110, 115, 120 bestellen bij een 9mm met DO klein en kijken wat ie doet.
Bij 16mm met DO groot zou ik gaan voor 106, 110, 116, 120, 126, 130.
Daarna gewoon even kijken waar hij tussen ligt en de tussenliggende sproeiers bestellen.
Bij groot heb je overigens geen x5 en xx5 maten, bij klein wel. Bij groot gaan ze per 2, dus ipv xx6 kan je ook xx4 kiezen.
_________________ BLAAT
|
zo sep 02, 2007 9:37 pm |
|
 |
Corné Snijders
ApriliaForum Member
|
aha oké
mijn brommer loopt tachtig met originele uitlaat je ziet er helemaal niks aan
en van dat geluid merken ze niks ze is al v8 geluid gewoon en brommers mee open dempers dus
het is een 16mm carb zijn dit gewoon sproeiers die in elk andere carb passen als dat zo is hoef ik er bijna geen te kopen ik heb er nog wel wat liggen
hoe zat dat nou bij die tandwielen die uitleg van je is niet erg duidelijk
groeten
|
ma sep 03, 2007 10:21 am |
|
 |
aprilia rs50 Glenn
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 30, 2007 2:18 pm Berichten: 13 Woonplaats: Twello
|
welke tanwiel verhouding heb je? je kunt hem makkelijk sneller laten lopen in een korte tijd. namenlijk groot tandwiel voor en klein tandwiel achter plaatsen.
dat is het makkelijkste
mvg glenn 
|
ma sep 03, 2007 1:59 pm |
|
 |
mblover
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am Berichten: 222 Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
|

Corné Snijders schreef: aha oké mijn brommer loopt tachtig met originele uitlaat je ziet er helemaal niks aan en van dat geluid merken ze niks ze is al v8 geluid gewoon en brommers mee open dempers dus
het is een 16mm carb zijn dit gewoon sproeiers die in elk andere carb passen als dat zo is hoef ik er bijna geen te kopen ik heb er nog wel wat liggen
hoe zat dat nou bij die tandwielen die uitleg van je is niet erg duidelijk
groeten Nee. Mikuni-sproeiers zijn voor mikuni carbs (en de imi's daarvan) Keihin sproeiers zijn voor keihin carbs (en de imis) en dell-orto sproeiers zijn voor dell-orto carbs. Alleen bij dell-orto zit nog een verschil, je hebt groot en klein namelijk. Zijn 5 en 6mm. Jij hebt waarschijnlijk DO groot. Dan moet je dus DO groot sproeiers halen. Bovendien is het vervelend als je verschillende soorten door elkaar gebruikt, omdat ze van eenheden verschillen... aprilia rs50 Glenn schreef: welke tanwiel verhouding heb je? je kunt hem makkelijk sneller laten lopen in een korte tijd. namenlijk groot tandwiel voor en klein tandwiel achter plaatsen. dat is het makkelijkste mvg glenn 
Dan trekt hij toch niet meer op....
als hij al een zwaardere verhouding wil trekken. 
_________________ BLAAT
|
ma sep 03, 2007 2:21 pm |
|
 |
aprilia rs50 Glenn
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 30, 2007 2:18 pm Berichten: 13 Woonplaats: Twello
|
Citaat: Dan trekt hij toch niet meer op.... als hij al een zwaardere verhouding wil trekken.
dan loopt hij sneller en trekt hij langzamer op dat is waar.
het is maar net wat je wil ieder voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk.
mvg
|
ma sep 03, 2007 2:24 pm |
|
 |
BuxirS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 31, 2005 4:11 pm Berichten: 3214 Afbeeldingen: 9 Woonplaats: Noordelijk
|
Als je maar genoeg power hebt trekt 'ie wel goed op, en iets zwaarder vertand is dan ook iets lekkerder doortrekken.
Oftewel, als het eenmaal op gang is... 
_________________ Ex-moderator uit de gouden tijden van dit forum.
|
ma sep 03, 2007 2:48 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Corné Snijders
ApriliaForum Member
|
ík heb zojuist gekeken er ligt een 12 tands voor en standaard 47 tands achter
ik denk zelf aan een 15 tander voor en achter niks verandert ik wil wel dat hij nog net zo hard trekt als dat hij nou doet maar topsnelheid wil ik toch wel tegen de 100 hebben
zit er een luchtbegrenzing op zo'n brommer zoja is het dan verstandig om die begrenzing er uit te slopen of gewoon de filter te vervangen voor een twin air of power filter
het is een 16 mm weet iemand wat voor sproeier wat zo'n carb standaard heeft
en is de yasuni r1 uitlaat een goede keuze of pak ik beter een hmr2
groeten
|
ma sep 03, 2007 5:10 pm |
|
 |
kaasmonster
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 1:25 pm Berichten: 82 Woonplaats: Steenbergen
|
Corné Snijders schreef: ík heb zojuist gekeken er ligt een 12 tands voor en standaard 47 tands achter ik denk zelf aan een 15 tander voor en achter niks verandert ik wil wel dat hij nog net zo hard trekt als dat hij nou doet maar topsnelheid wil ik toch wel tegen de 100 hebben zit er een luchtbegrenzing op zo'n brommer zoja is het dan verstandig om die begrenzing er uit te slopen of gewoon de filter te vervangen voor een twin air of power filter
het is een 16 mm weet iemand wat voor sproeier wat zo'n carb standaard heeft
en is de yasuni r1 uitlaat een goede keuze of pak ik beter een hmr2
groeten
R1 is meer 50cc dan hmr/2. Ik weet niet precies hoe R1 presteert, maar denk wel, dat hij het beter doet op std cilinder dan hmr/2.
Je carb heeft dell'orto groot sproeiertjes.
En 15 is imo véél te zwaar vertand. Ik ga er vanuit, dat je ook 'n beetje lekker wil trekken...

|
ma sep 03, 2007 7:36 pm |
|
 |
Corné Snijders
ApriliaForum Member
|
ja een beetje trekken maar hij moet 100 lopen dat is mijn prioriteit topsnelheid
en als ik kleiner dan 15 neem denk ik zit ik teveel in z'n toeren in verhouding met mijn top
ik rijd nou 85 met 9500 tpm ongeveer vind ik een beetje veel
|
ma sep 03, 2007 8:41 pm |
|
 |
ChRiSR
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 9:39 pm Berichten: 26 Woonplaats: Grijpskerke
|
85 met 9500 veel?? ik rij dat met ong 12000 toure, kzal niet zeggen dat dat goed is ofzo maar 9500 toure is niet echt veel hoor....als je ziet dat een standaard brommer rond de 7000/8000 zit
|
ma sep 03, 2007 9:15 pm |
|
 |
Corné Snijders
ApriliaForum Member
|
jah oke
maar als je hem niet hoeft te belasten met zoveel toeren zou ik dat zeker niet doen
dat is niet goed voor de zuiger en lagers op de lange duur
maar is r1 nou goede keus met 15 tand voor 47 achter ik denk er ook aan een 17.5 mm dellorto te plaatsen
|
di sep 04, 2007 5:01 pm |
|
 |
jasper
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 08, 2006 4:19 pm Berichten: 691 Woonplaats: Moordrecht
|
15 tands voor ga je nooit goed trekken ik zou als ik jou was max 13 voor doen en achter zou je dan een tandje kleiner kunnen doen.
ik reed met standaard cil en carb. met krd uitlaat en 11/47 vertanding 95.
_________________ Aprilia rs 50 Tetsuya Harada te koop.
|
di sep 04, 2007 5:18 pm |
|
 |
mblover
ApriliaForum Member
|
Corné Snijders schreef: jah oke
maar als je hem niet hoeft te belasten met zoveel toeren zou ik dat zeker niet doen
dat is niet goed voor de zuiger en lagers op de lange duur
maar is r1 nou goede keus met 15 tand voor 47 achter ik denk er ook aan een 17.5 mm dellorto te plaatsen
ach man dat valt wel mee... 50cc zuigertje weegt niet zoveel.
Als je het over een paar honderd cc hebt, of over een paar liter in een automotor dan moet je er inderdaad rekening mee gaan houden. Maar bij een brommer....
bovendien als hij 100+ loopt zal je nog steeds niet vaak een lange tijd 100 of meer rijden, dan hang je ook meestal rond 80/90... of ben ik daar de enige in?
15 is veel te groot. Ik zou 13 pakken voor, of heel misschien 14...
_________________ BLAAT
|
di sep 04, 2007 5:38 pm |
|
 |
Corné Snijders
ApriliaForum Member
|
oke maar de 100 is toch wel haalbaar met r1 en 17.5 of is een 17.5 overbodig schiet ik daar niks mee op
maar als ik nou 13 leg in plaats van 12 schiet ik toch nog niet zoveel op of ben ik nou gek ik ben niet van plan om 3 keer een ander tandwiel te leggen
groeten
|
di sep 04, 2007 7:03 pm |
|
 |
|