Apriliaforum.nl
https://www.apriliaforum.nl/

Yamaha FZ750 1985
https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=14270
Pagina 1 van 1

Auteur:  Robert [ do okt 29, 2009 9:46 am ]
Berichttitel:  Yamaha FZ750 1985

Dit zijn een paar (mindere) fotos toen ik de motor net kocht, ik heb hem nu al bijna 2 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij was gewoon kats origineel, japanse import maar de begrenzer verwijderd. In japan mochten ze toen maar maximaal 180 ofzo, de teller gaat ook niet verder dan 180, maar als ik nu lekker gas geef gaat hij ruim voorbij de 180, de naald staat dan helemaal ruim naar beneden, iig ruim boven de 200 km/u ben ik van overtuigd.

Inmiddels ben ik wel verhuisd, en daar is de poort wat kleiner dus heb ik er andere spiegels op moeten zetten, die zijn niet zo breed, alleen zie ik gelijk een stuk minder, dat is wel klote maar het is niet anders. De spiegels komen trouwens van een rieju RS2 bromfiets, die zijn niet zo duur, passen en zien er goed uit.

De knipperbonken heb ik vervangen voor knipperlichtjes, dat staat ook een stuk beter.
Ook liggen er nieuwe banden onder. Nouja nieuw, ik heb in januari 2008 nieuwe banden onder laten leggen, en zelf de oliefilter en olie ververst, dat was ook wel nodig.

paar maand geleden heb ik de bougies vervangen, dat was ook zeer zeker wel nodig, bougies waren aardig verrot, en hij was erg zuiperig. Dat is wel iets verbeterd, maar ik heb het gevoel dat hij nog teveel drinkt.

Als iemand een oplossing weet, wat zou ik allemaal na kunnen kijken, ik ben van plan nog een keer even aan de vacuummeters te hangen bij de motorzaak.
1 van de bougies was namelijk veel meer slecht dan de anderen. Of moeten de kleppen misschien gesteld worden?

En heel misschien een 4 naar 1 uitlaat, alleen zal ik de onderbok dan wel weer missen. Of ik ga voor 2 slip-ons op een reserve set bochten.

Auteur:  *Vincent* [ ma nov 02, 2009 7:04 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

Zeg Robert, mag ik zo vrij zijn te vragen hoe oud jij nou eigenlijk bent? O:-)

Auteur:  RS Nera [ ma nov 02, 2009 7:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

kleppen stellen moet je elke 20k Km doen, kan je veel vermogen schelen op hoge toeren, maar met verbruik zal het weinig te maken hebben

Auteur:  Eef [ ma nov 02, 2009 8:00 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

zoveel vermogen scheelt dat nou ook weer niet hoor. gestelde kleppen

als je klepspeling te groot is dan duwd de stoter de klep niet maximaal open. maar kleppen stel je ook meestal in 0,05mm

dus daar merk je echt geen reet van..


voor de rest leuke motor alleen niet mijn ding. maar wel gaaf dat ie nog orrigineel is

Auteur:  Robert [ ma nov 02, 2009 8:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

*Vincent* schreef:
Zeg Robert, mag ik zo vrij zijn te vragen hoe oud jij nou eigenlijk bent? O:-)


Ik moet altijd ff denken, ben van september 1982 dus 27 :D

RS Nera schreef:
kleppen stellen moet je elke 20k Km doen, kan je veel vermogen schelen op hoge toeren, maar met verbruik zal het weinig te maken hebben


Op hoge toeren doet hij prima, maargoed ik weet natuurlijk niet of hij het nog beter kan ofzo, geen idee. Is trouwens een 4 cilinder 20 klepper.

Eef schreef:
zoveel vermogen scheelt dat nou ook weer niet hoor. gestelde kleppen

als je klepspeling te groot is dan duwd de stoter de klep niet maximaal open. maar kleppen stel je ook meestal in 0,05mm

dus daar merk je echt geen reet van..


voor de rest leuke motor alleen niet mijn ding. maar wel gaaf dat ie nog orrigineel is


Nou ik denk dat als er wat kleppen zijn die niet juist openen of sluiten dat je het best wel iets in het handvat kan merken, zeker op een 750....
Het is ook niet echt mijn droommotor dat niet, ik heb em meer omdat hij wel mysterieus is, je ziet niet veel en er zitten allemaal poespas aan wat toendertijds erg vernieuwend was. Denk aan hydraulische koppelingen, 20 klepper, 100pk's, watergekoeld, enzovoorts...

Auteur:  *Vincent* [ ma nov 02, 2009 8:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

20-kleps, dat is wel netjes! en 27 vind ik trouwens wel n beetje verbazingwekkend gezien de gemiddelde leeftijd, hoe ben je hier terechtgekomen? Is trouwens n erg mooie motor! :^^:

Auteur:  Robert [ ma nov 02, 2009 9:31 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

pfoe ik doe al wat jaartjes mee, ben zelfs ooit admin geweest hier :D dat was in de begin tijd

ik heb inmiddels 1 blauwe tuareg gehad, een oudere tuareg, en ben nu bezig met de 3e RX waarvan ik er 1 verkocht heb aan een vriend.
een andere vriend van mij heeft ook een rx, een andere vriend had een af1, heeft nu ook een rx, en ja dat laat ik hier en daar dan zien he :D

Auteur:  BuxirS [ ma nov 02, 2009 10:18 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

Hij stamt nog uit de oude rotten tijd, ver voor jullie tijd...
En hij is terug als mod bij gegevens,

Auteur:  Eef [ ma nov 02, 2009 10:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

bij te grote klepspeling komt er ruimte tussen stoter en nokkenas. Dit gaat een tikkent geluid geven + de klep opent niet tot maximale kleplift. Als de motor warm wordt zet de stoter en klepsteel uit (klepsteel wordt langer) zodat de ruimte tussen nok en stoter 0 wordt. Klepspeling controle is voor elke 4-takt motor anders gezien de belasting.

waarom geen hydro stoters? deze vullen zich op de oliedruk en heffen de speling op. Iedeaal zou je zeggen. Ze zijn onderhoudsvrij, dus nooit meer stellen. Ze worden alleen nooit gebruikt bij motoren omdat het enige nadeel is dat de hydrolische stoter zich niet optijd kan vullen met olie. Boven de 9.000tpm (d8 ik) krijg je dus een zwevende klep. en dat wil je ook niet.

Daarom gebruiken ze bij motoren gewoon stoters met vulplaatjes (shims) en bij auto`s vaak hydrostoters.

Als de klepspeling erg belabberd is ga je dit merken onder het rijden. Qua prestaties zal je dit niet echt merken. Er komt alleen een kabaal vanuit je cilinderkop.
Of de klep moet zo erg invreten zijn op de zitting dat deze niet meer afsluit (geen compressie: komt vaak voor bij LPG auto`s)

Het feit dat je de klepspeling om de zoveeltijd moet nakijken komt omdat de klep vaak op de zitting (ramt) dat deze verder inslijt. Bij een benzine motor valt dit erg mee omdat een laagje benzine op de klepzitting gaat zitten en dit dempt de klap. De klepspeling zal hierdoor dus kleiner worden. Ook door het opwarmen en afkoelen van de klep (vooral uitlaat) kan de speling na verloop van tijd veranderen. (uitlaatkleppen kunnen tot wel 900 graden heet worden en zijn dan ook bij thermisch hoog belaste motoren met natrium gevuld om de hitte beter af te kunnen voeren.)

correct me if i`m wrong :p

Auteur:  Robert [ wo nov 04, 2009 5:05 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

Klopt wel ja, dat met hydraulische stoters weet ik niet precies.

MAargoed, misschien begin volgend jaar de motor voor onderhoud naar een garage in de buurt, ik zal er binnenkort eens langsrijden misschien merkt hij dan al wel genoeg op om te zeggen het is dit of dat.

Ik heb trouwens hiervoor altijd suzuki gsx 750 gereden, ook zon oude betrouwbare boot, maar ik was er op uitgekeken. Ik wil wel graag zon nieuwere srad of een off the roadtje, alleen kan ik me vriendin dan weer niet zo makkelijk achterop nemen....een chopper achtige motor vind ik ook niet zo wat, neemt ook teveel ruimte in beslag....

Ik wil ooit nog een keer zelf een motor ombouwen naar rat of caferacer of iets in die richting, maarja ik heb er helaas geen ruimte voor...

Auteur:  P!n0 [ ma dec 14, 2009 3:30 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

Zucht om buitenlandse reacties :D:

net als die italiaan...

haha


leuke fiets man! :^^:

Auteur:  Robert [ zo dec 20, 2009 8:19 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

tnx!

Auteur:  *Vincent* [ ma dec 21, 2009 7:20 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

Hey trouwens, er staat hier boven, dat dit mindere foto's zijn. Heb je dan nu nieuwe / kan je een paar betere maken (misschien raar moment om dat te vragen met dit weer, maar levert ook leuke plaatjes op)?

Gr. Vincent

Auteur:  Robert [ vr jan 15, 2010 9:31 am ]
Berichttitel:  Re: Yamaha FZ750 1985

Komt goed, zodra die kutsneeuw allemaal pleites is

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/