Apriliaforum.nl https://www.apriliaforum.nl/ |
|
HOWTO: Koppellings platen/veren vervangen. https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2994 |
Pagina 1 van 8 |
Auteur: | Nollie [ za maart 11, 2006 9:47 pm ] |
Berichttitel: | HOWTO: Koppellings platen/veren vervangen. |
Wat heb je nodig: Citaat: -Inbussleutels.(9) -Kruiskop schroeven draaier. -Koppellings dekselpakking -Koppelings veren -Eventueel Koppelings platen. -Een bak waar je de overige bak olie mee kan vangen. Ok laten we beginnen. Je begint eerst DEZE how-to te maken. Je moet natuurlijk alleen de vloeistoffen AFTAPPEN. Er weer in doen komt later. Als je dat gedaan hebt kunnen we verder Zet eerst een bak onder om de overige bak olie mee op te vangen. Je begint met de 2 rood omcirkelde bouten er uit te draaien. Als je dat hebt gedaan haal je het kapje van de Olie pomp er af. Als het goed is kom je dit tegen(olie pomp). Eerst haal je met geel aan gegeven olie slang er af. Als je hem er af haalt hang hem dan snel HOOG weg (ergens bij de tank)zodat de olie er niet uit komt lopen. Daarna haal je de met rood aan gegeven kabel los. Trek dezen helemaal er uit. Ook uit het bochtje. Haal dan de het olie leiding van de olie pomp naar bij carburateur bij de carburateur los(bij mij doorzichtige leiding). Dit doe je om te zorgen dan straks je brommer weer gelijk olie krijgt. Doe het kapje terug op zijn plek. Zo zorg je dat de olie pomp niet kapot gaat, en dat je later geen dingen kwijt bent. Als laatste haal je de met blauw aan gegeven slang van de kvs los. Hier kan nog wel wat koel vloei stof uit komen lopen. Nu begint het echte werk. Blauw aan gegeven bouten zijn korte bouten(8 stuks). Rood aan gegeven bout is een langen bout(1 stuk). Draai dezen allemaal los! Haal de kap er af, je zult je oude pakking tegen komen. Gooi dezen weg. Als het goed is kom je dan dit tegen. Draai de 4 met groen aan gegeven kruis schroeven er uit. Als het goed is kun je nu de veren er af halen. Als je alleen veren wilt vervangen ga dan verder met stap 2. Koppelings platen vervangen. Oké het stelt op zich niet echt veel voor nu. haal de met rood omcirkelde schijf er af. Kijk nu goed hoe de rest in elkaar zit want daar heb ik geen foto van. Je ziet nu je koppelings platen en tussen platen zitten, haal deze er af. Haal alle koppelings platen er tussen uit(dat zijn de genen met de blokjes er op). Doe eerst een nieuwe koppelings plaat in het koppelings huis. Vervolgens doe je een tussen plaat er tussen, je ziet dat hier een lipje aan zit. Daarna doe je weer een nieuwe koppelings plaat in het koppelings huis. Vervolgens doe je een tussen plaat er tussen,zorg dat het lipje 180graden gedraait zit tegen over de 1ste tussen plaat.Dit doen we om onbalans in de koppeling te vermijden. Daarna doe je weer een nieuwe koppelings plaat in het koppelings huis. Vervolgens doe je een tussen plaat er tussen,zorg dat het lipje 90graden gedraait zit tegen over de 1ste tussen plaat. En dan de laatste koppelings plaat. Je doe je de schijf er weer op. STAP 2 Pak de 4 schroefjes die je er net uit hebt gedraaid. Doe daar de ringetjes over heen en daar op de nieuwe veren. Draai dezen schroeven allemaal terug. Nog niet helemaal vast. Begin met schroef 1 vast te draaien, daarna schroef 2 en de rest spreekt voor zich. Pak de nieuwe Koppellings dekselpakking en leg die op de deksel. Doe de deksel terug. Doe alle bouten terug. De rood omcirkelde bout is een langere houw daar rekening mee. Haal de 2 rood gekleurde bouten los. Als je dat hebt gedaan haal je het kapje van de Olie pomp er af. Doe alle leidingen terug. VERGEET NIET DE LEIDING OP DE CARB TE INSTALLEREN ANDERS HEB JE ZO EEN VAST LOPER!. Doe het kapje terug. Ga dan DEZE verder maken maken dus vul kvs en bak olie bij. Dit was het voor vandaag. Als er fouten in zitten hoor ik dit graag via PM dan verander ik het gelijk voor je. Groetjes, Arnold van Zelst |
Auteur: | G-Force [ za maart 11, 2006 11:57 pm ] |
Berichttitel: | |
Leuke how-to! ![]() Heb 2 wkn terug mijn koppelingsplaten en veren vervangen door MK Pro Race setje, maar heb het zonder echte uitleg gedaan ![]() De tussenplaatjes pasten er bij mij steeds maar op één manier in, eerste stond recht omhoog, 2e naar rechts, 3e naar onder, en deksel(bij het pijltje) naar links. Hij koppelt/ontkoppelt prima! |
Auteur: | Röbke [ zo maart 12, 2006 12:47 am ] |
Berichttitel: | |
Dat ziet er heel profi uit!!!! mooi gedaan. ![]() |
Auteur: | RS_Patrick [ zo maart 12, 2006 1:03 pm ] |
Berichttitel: | |
Oliepomp haal je gewoon het kabeltje van los en dan haal je de oliepomp van het deksel en hang je hem opzij, slangetjes laat je gewoon er op, hoef je hem niet te ontluchten of zorgen te maken over evt. lucht in het systeem. Koppelings platen laat je voor montage eerst eventjes in de nieuwe olie inweken, anders kunnen ze beschadigen/verbranden op het moment dat je de motor start. |
Auteur: | Filipino [ zo maart 12, 2006 1:19 pm ] |
Berichttitel: | |
Nollie, bedankt voor deze HOW-TO , door dit soort members kunnen we allemaal onze RS beter en goedkoper (door het zelf te doen) onderhouden. Bedankt Nollie! ![]() |
Auteur: | cittaghostracer [ vr jun 23, 2006 4:56 pm ] |
Berichttitel: | |
top how-to ![]() ff tip voor volgende monteurs: als je je koppeling los wilt draaien gooi hem dan ff in de versnelling, en doe een steek/ring sleutel op de bout in het midden van je koppeling. als je dan draait komt die sleutel tegen je rem pookje aan, en kun je makkelijker draaien. zelf heb ik eigenlijk nog wel ff een klein vraagje. ik had zelf maar 3 tussen platen, maar in de how-to word het uitgelegd met 4. toen ik de platen dr uit haalde zaten alle lipjes naar boven toe gericht... dit is volgens deze how-to niet goed door on-balans. nu heb ik ze dr zegmaar als een mercedes ster in gezet, 1 op 12 uur, 1 op 4 uur en 1 op 8 uur. die zijn nu dus in balans. heb ik dit goed gedaan dan??? of kon ik ze beter hebben laten zitten zoals ze zaten?? |
Auteur: | RS_Patrick [ vr jun 23, 2006 5:00 pm ] |
Berichttitel: | |
er zijn 4 friktie platen (voering) en 3 slip plaaten (stalen) zo als jij je hebt gezet is perfect, om de 1/3 een nokje, dus zo als de punten van een mercedes ster. |
Auteur: | peteRS [ vr jun 23, 2006 7:27 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik wil me veertjes strakker zetten door ringetjes erbij te doen. Hoeveel mogen dat er zijn? Wat raden jullie aan? |
Auteur: | HexSpammer [ vr jun 23, 2006 7:58 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik zou gewoon testen, maar ligt natuurlijk aan de dikte van de ringetjes ![]() 2-3mm zou ik gewoon doen, je kan hem altijd nog bijstellen met de stelschroef he.. Zorg wel dat de ring over dat busje valt waar je schroefje in vast zit. |
Auteur: | peteRS [ vr jun 23, 2006 8:22 pm ] |
Berichttitel: | |
ff testen zegt ie ![]() ![]() |
Auteur: | HexSpammer [ vr jun 23, 2006 8:23 pm ] |
Berichttitel: | |
ach je hebt tijd zat zeg je net, en als je gewoon goed met die stelschroef draait komt het wel goed. |
Auteur: | cittaghostracer [ vr jun 23, 2006 8:30 pm ] |
Berichttitel: | |
peteRS schreef: ff testen zegt ie ![]() ![]() 2 ringetjes van 3mm per veertje:P:P??? ik heb vandaag bij alle veertjes 3 extra ringetjes van ongeveer 0,4 mm dr bij in gezet, en dat is al aardig strak hoor:P:P als hij nu koud is ontkoppelt hij niet perfect. dan voel ik hem een klein beetje trekken als ik hem in de 1 zet terwijl ik de koppeling in houd... maar hij trekt me nu toch ver achterover ![]() ik heb duzz ongeveer 1,5 mm dr bij in gedouwt. ik heb trouwens de ringetjes niet in het koppelingsdeksel liggen, maar zegmaar achter de kop van de bout. kop vd. bout, origineel ringetje, ringetje 0,4mm , ringetje 0,4mm , ringetje 0,4mm, veertje, koppelingshuis. |
Auteur: | peteRS [ vr jun 23, 2006 8:37 pm ] |
Berichttitel: | |
Ow okej, nou dat is iig duidelijk ![]() |
Auteur: | RS_Patrick [ vr jun 23, 2006 8:53 pm ] |
Berichttitel: | |
Het rinngetje moet de zelfde maat hebben als de veertjes (binnen en buiten diameter) dan licht het aan de dikte van de ringetjes die je gebruikt er voor hoe veel je achter doet. Ik heb koperen ringetjes voor de aansluiting van remlijding gebruikt om achter mijn koppeling veertjes te leggen. Je legt ze dus achter de veertjes, dus eerst de ringetjes en dan de veertjes enz. |
Auteur: | peteRS [ vr jun 23, 2006 8:55 pm ] |
Berichttitel: | |
En hoeveel mm heb jij ongeveer? Weet je dat? |
Pagina 1 van 8 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |