Apriliaforum.nl
https://www.apriliaforum.nl/

Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
https://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=9935
Pagina 1 van 10

Auteur:  Royal Club [ ma mei 12, 2008 10:40 pm ]
Berichttitel:  Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.

Door Royal Club
Goed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.

onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleveren

Afbeelding

Hier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.


Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.

Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.

Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.

Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:

Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.

Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.

Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!

Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.

Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.
Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.

Je MAG in de powerband komen, maar zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.

Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.

De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.


Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.

Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.

Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.


Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:

Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)

Als je je gasnaald clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.

Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.

Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeier

Mocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)


En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:

Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.

Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen;)
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.

Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)

Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.

Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.

Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.

Aanvullingen zie ik ook graag


aanvulling nr1.
Citaat:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Je bent te voorbarig. De methode van Kenny ken ik namelijk.


Citaat:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.

Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.

Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.

De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.

Je laat de motor stationair ± 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.

Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.

:r :r :r



gelieve géén vragen over hoe je die en die setup moet afstellen, dit is zodat iedereen zelf maar eens gaat proberen te stellen.



deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.

Auteur:  Matthijn [ ma mei 12, 2008 10:58 pm ]
Berichttitel: 

wel wijs topic.. k maak er ff sticky van

Auteur:  RS Nera [ zo jun 22, 2008 10:38 am ]
Berichttitel: 

hoezo, wat kan je aan de gasschuif afstellen op een keihin? :00/:

Auteur:  Royal Club [ zo jun 22, 2008 11:50 am ]
Berichttitel: 

vervangen voor een andere :^^: die je afstelling beinvloed

ik heb er 1, die voor een rijker mengsel zorgt

Auteur:  ostjj [ zo jun 29, 2008 11:42 pm ]
Berichttitel: 

je kan er mss bij zette wat er gebeur bij welke stand bij een te kleine en een te grote sproeier !! Voor de rest wel Zeer handig :thumright:

Auteur:  Royal Club [ zo jul 13, 2008 6:36 pm ]
Berichttitel: 

dat ene kleine beetje moeite mag de afsteller zelf wel uitdenken.

Auteur:  Joop [ di sep 23, 2008 9:23 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

tussen de 5 en 6 duizend toeren stotterd die een beetje moet ik dan met die gasnaald gaan kutten of licht dat aan de ontsteking

Auteur:  Royal Club [ di sep 23, 2008 11:30 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

kan je toch zien in de grafiek.
weet verder niet wat voor brommer je het in godsnaam over heb. dusja

Auteur:  Felix [ di sep 23, 2008 11:49 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

Mooie uitleg. Kan je nog veel mee opschieten. :thumleft:

Auteur:  Royal Club [ di sep 23, 2008 11:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

als mensen nou eens de tijd namen om te lezen :P

Auteur:  Joop [ wo sep 24, 2008 9:02 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

aprilia rs50 my06 met gianelli ontgrensde uitlaat

Auteur:  mr mike [ wo sep 24, 2008 9:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

Royal Club schreef:
Door Royal Club
even ter informatie, er is geen vaste sproeier maat voor een ontgrensde setup, of een brommer met die en die setup.

verschilt per brommer

....................

gelieve géén vragen over hoe je die en die setup moet afstellen, dit is zodat iedereen zelf maar eens gaat proberen te stellen.

Auteur:  Royal Club [ do sep 25, 2008 12:42 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

zoals mike zegt, kijk bij welke gas handvat stand ie gaat stotteren, en kijk dan op de grafiek.

zelf doen.

Auteur:  Joop [ do sep 25, 2008 7:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

dat maakt niet uit al doe ik VOLGAS moet ik em ook eerst door et stotteren trekken dus ligt aan die toere waar die stotterd niet aan hoeveel gas ik geef maar ik zal wel effe kijken

Auteur:  Royal Club [ vr sep 26, 2008 6:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?

:00:

Pagina 1 van 10 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/