Auteur |
Bericht |
11martijn11
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jun 10, 2008 6:26 pm Berichten: 485
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
af1special schreef: zullen we het werkplaatshandboek er even bij pakken? Staat geen informatie in over lagers.. Iig niet bij die van mij 
|
do apr 15, 2010 12:09 pm |
|
 |
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
origineel is C3
_________________
|
do apr 15, 2010 7:08 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
Dan nog je moet het zelf weten wat je voor je krukas en versnellingsasbak lagers pakt. Maar je bent gewoon minder slim bezig als je een C3 lager monteert op een laagtoerige as (versnellingsbak). Helemaal als dit al allemaal niet super heet word en in de olie draait.
Voor een krukas zou ik bijna altijd een c3 lager monteren, zeker voor over 'straat'. Een C3 lager gaat nou gewoon eenmaal langer mee als bijv een C4.Een C4 lager heeft standaard zo uit de verpakking al meer speling, en je zou bijna kunnen zeggen dat ze dan al een soort van versleten uit de verpakking komen. Een C4 lager monteer je op een hoogtoerige as (lees) 15K +. En ook omdat je dan meer onbalans in bijvoorbeeld je krukas hebt. Lager slijtage maakt bijvoorbeeld bij de sprint minder uit dan bij een straat brmmer.
btw, het gaat hier nu toch niet om wat er orgineel in zit?
Groetjes, Rubin
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
do apr 15, 2010 7:10 pm |
|
 |
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
C-waardes staan voor speling die ze hebben, dit heeft meer te maken met de geproduceerde hitte dan met het toerenal! C4 lagers moet je dus beter warmdraaien voor het rijden. Dit levert ook minder wrijving op. en 15K+? dan zal je dus vrijwel nooit en c4 lager hoeven monteren. dat een C3 lager langer meegaat is onzin. onbalans heb je nooit als lagers goed op temperatuur zijn en alles nog heel is. ga jij maar lekker in de sloot zitten met die kennis van je 
_________________
|
do apr 15, 2010 7:13 pm |
Persoonlijk album
|
 |
11martijn11
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jun 10, 2008 6:26 pm Berichten: 485
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
HAHAHAHAHAA Je was me helaas voor
|
do apr 15, 2010 7:39 pm |
|
 |
ostjj
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 20, 2007 5:32 pm Berichten: 1145 Woonplaats: Merksem
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
*Vincent* schreef: ehh, de meerdere blokken die ik heb opengemaakt zat C4 in. Weer helemaal in zen eigen wereld 
_________________
|
do apr 15, 2010 8:12 pm |
|
 |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
waar de fuck bemoei jij je nou mee zeg? je zit hier alleen maar een potje off-topic te gaan in een topic waarvan jij helemaal niks weet waarschijnlijk, en dit is al de zoveelste keer. vind t jammer dat je nog steeds geen warn hebt, maar dat zou zeker op zn plaats zijn. 
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
vr apr 16, 2010 9:04 am |
|
 |
apriliasquid
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 22, 2008 11:08 pm Berichten: 1832 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zuid-Beijerland
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
*Vincent* schreef: waar de fuck bemoei jij je nou mee zeg? je zit hier alleen maar een potje off-topic te gaan in een topic waarvan jij helemaal niks weet waarschijnlijk, en dit is al de zoveelste keer. vind t jammer dat je nog steeds geen warn hebt, maar dat zou zeker op zn plaats zijn.  het is dat je het zelf zegt over jezelf 
_________________ Rs50 tekoop in onderdelen! http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=18182&start=0
|
vr apr 16, 2010 10:35 am |
Persoonlijk album
|
 |
ostjj
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 20, 2007 5:32 pm Berichten: 1145 Woonplaats: Merksem
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
*Vincent* schreef: waar de fuck bemoei jij je nou mee zeg? je zit hier alleen maar een potje off-topic te gaan in een topic waarvan jij helemaal niks weet waarschijnlijk, en dit is al de zoveelste keer. vind t jammer dat je nog steeds geen warn hebt, maar dat zou zeker op zn plaats zijn.  Dat ze mij maar een Warn geven,, ik wacht tot dat jij een ban krijgt  Ben zeker ook niet de enigste dat daarop wacht  Trouwens, jij doet alsof je het allemaal weet maar je weet het toch niet  Ik weet zeker zoveel als jij alleen hou ik me bek alsk ergens niet zeker over ben terwijl jij betweterig gaat doen tegen de mensen waarvan ik weet dat zij over de meeste kennis beschikken opt forum. Maar weet je, doe zo verder  tis niet dat je veel vrienden hebt hier dus
_________________
|
vr apr 16, 2010 11:20 am |
|
 |
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
ONTOPIC OF JULLIE KRIJGEN ALLEBEI EEN WARN!! het mis hebben is prima, maar je kan het in het vervolg beter zo stellen dat je om instemming vraagt, zo komt het wat minder over alsof je denkt dat je alles weet leer ervan 
_________________
|
vr apr 16, 2010 1:57 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
Itakura schreef: ga jij maar lekker in de sloot zitten met die kennis van je  Dan moet jij deels de lager boekjes nog maar eens door lezen En wel degelijk zijn er genoeg brommers die 15k + aan toeren draaien denk aan de van Veen Kreidlers.. En leer ook begrijpend lezen, want ik doelde op de onbalans van de krukas, op een 'standaard' fabrieksas zit wel eens een slingering van 0,025 en groter ! En wel degelijk merk je dit in je vermogen, daarom kan het slim zijn om bij een minder zuivere as een groter speling lager te monteren! Groetjes, Rubin btw, heb je het nou over mij? In je post hierboven?
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
vr apr 16, 2010 9:10 pm |
|
 |
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
kan best zo zijn maar het is ten eerste niet van toepassing hier, en de helfd van wat je zei sloeg ergens op want die standaard fabrieksas kan behoorlijk divers zijn, elke as heeft zo z'n mindere en sterkere kanten. bij een standaard brommerblokje kan ik het me nog voorstellen maar als je verder kijkt naar bijv. vervangings assen en motorfiets assen is het allemaal prima uitgelijnd tenzij je hem krom slaat in de karters. (die speling komt er ten eerste bij een goede monteur miniscuul of zelfs niet in, en als het er wel in zit word de krukas gericht dus heb je het alsnog nihil. en ik neem aan dat als je voor vermogen gaat je niet je standaard as erin laat  die zijn zo versleten door de slechte kwaliteit. edit; ik had het indd over jou ja  het is allemaal leuk om die details te weten maar in de praktijk en al helemaal in dit geval heb je er vrijwel niks aan.
_________________
|
vr apr 16, 2010 9:26 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
Rubin schreef: Dan nog je moet het zelf weten wat je voor je krukas en versnellingsasbak lagers pakt. Je moet het zelf weten zo als ik al zeg, het is aleen maar een toevoeging. En ik weet heel goed wat ik wel en niet doe, en wat ik wel en niet weet En jij denkt dat slingeringen van krukassen die zo uit de fabriek ongeveer op één lijn liggen? Denk het niet, er zit wel degelijk redelijk wat verschil dussen de rechtheid en onbalans van de krukassen. En JA in de praktijk lees testbank zie je wel degelijk verschil met een 'rechte' krukas en een krukas met onbalans en slingering. Dan praat ik over dezelfde setup en weers omstandigheden. En 'standaard' krukassen met een ander goed big-end en de nodige aanpassingen kun je in sommige gevallen ook race waardig noemen Zeker als je allemaal wat vermogen wil krijgen en wilt houden komt er veel meer bij kijken dan even een paar lagers en een krukas/as in het carter duwen. Maar laten we deze eindeloze discussie maar stoppen Owja en zeg niet dat de helft niet klopt van mijn verhaal want jou verhaal klopt ook niet helemaal Groetjes
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
Laatst bijgewerkt door Rubin op vr apr 16, 2010 10:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
vr apr 16, 2010 10:18 pm |
|
 |
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
je herhaalt precies wat ik zei  quote: die speling komt er ten eerste bij een goede monteur miniscuul of zelfs niet in, en als het er wel in zit word de krukas gericht dus heb je het alsnog nihil. en standaard krukassen hebben geen ander big-end, dan is hij niet standaard meer  indd laten we maar stoppen want we hebben allebei deels gelijk, of het nou allemaal van toepassing is in dit geval laten we maar in het midden.
_________________
|
vr apr 16, 2010 10:20 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
 Re: Lagers Balansas en Versnellingsbakassen AM6
Laatse reactie: Met een standaard krukas bedoel ik de standaard krukas wangen, matriaal,afwerking ect. De slingering van een krukas kan je het beste meten in twee magnetische V-blokken. Met aan weerszijde een micrometer. zoals in deze opstelling:  Bij het monteren van een krukas (als dit op een goede wijze gebeurd) veranderd de slingering van een krukas nooit, niet meer en niet minder. Groetjes
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
Laatst bijgewerkt door Rubin op vr apr 16, 2010 10:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
vr apr 16, 2010 10:34 pm |
|
 |
|