HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di mei 13, 2025 10:02 am

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Sprinter AM6 
Auteur Bericht
Derk Jan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Sprinter AM6
Hallo.
Het gaat er dit jaar tog van komen waarschijnlijk. Een sprinter op basis van een AM6 blok.
Kwa cilinder kan het nog alle kanten op. Heb momenteel een Piaggio Fabrizi cilinder op de plank liggen. Dat is een boring 47.6 met een slag van 44mm. Nu kom je dan toch in de Pro-stock terecht. Dus tja waarom niet eens verder kijken.
De Simonini 90cc was ook een optie. Nu heeft iemand die al even voor mij bekeken en geeft aan dat het een hele verbouwerij gaat worden om daat een goed vermogen uit te halen. Vooral de mogelijkheden van de fluitpoorten vallen erg tegen.
Dan is er nog de TPR 86cc. Leuke cilinder met een mooie vlinderpoort en waarscheinlijk nog wel het een en ander aan mogelijkheden om het vermogen wat op te voeren t.o.v. standaard. De timing is vrij redelijk maar voor verbetering is wel ruimte. Dus met andere woorden het gaat tussen de Fabrizi (blijft ook wel appart) en de TPR.
Wat het gaat worden is gewoon niet zeker.
Maar...
Ik ben niet bekent met de AM6. Sleutelen en het een en ander op tuninggebied is me niet vreemd maar heb wel wat vragen.
Er zullen ongetwijfeld nuttige en noodzakelijke verbeteringen moet worden doorgevoerd.
Denk aan koppeling/versnellingsbak etc.
Nu de vraag aan jullie.
Wat zijn volgens jullie (de kenners) noodzakelijke verbeteringen om door te voeren?
Dit kan een advies zijn in onderdelen of gewoon aanpassingsadvies. Alles is welkom.

B.v.b. dank

Derk Jan..

do jan 15, 2009 12:53 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sprinter AM6
Je zult qua koppeling aan een 5 plaats polini moeten denken of een uitgedraaide koppeling zodat er 5 normale in passen. Verder qua bak en tandwielen houd alles het wel :^^:

do jan 15, 2009 1:17 pm
Profiel
*Thomas*
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Je zal zowiezo een andere krukas (of drijfstang) moet gebruiken, maar ik neem aan dat je daar al achter was.

Verder is een andere ontsteking zo goed als onmisbaar. Op het forum gebruiken de meesten een HPI, hoewel er meer en meer voor ignitech wordt gekozen. Is nagenoeg even duur (goedkoop) als een nieuwe HPI, maar met meer mogelijkheden.

Koppeling (wat peter zegt), voordeel van het uit laten draaien van je koppeling tot een 5 plaats tgo de polini is de kostprijs. Polini setje kost 60€, uitdraaien kost niets als je het zelf kan, en anders een euro of 20. Voordeel is dan dat je originele platen (of andere) kan gerbuiken, wat je zeker geld scheelt als je de platen moet vervangen. Polini platen gaan anders zeker lang mee, daar niet van.

En als je echt een goed uitlaat wil, dan raad ik je aan eens een bezoek te brengen aan volgende site: pstuning.nl . Daar heb je voor 250€ een erg mooie opmaatpijp en dan weet je dat het nagenoeg perfect is.

Veel succes !

do jan 15, 2009 2:42 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Derk Jan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ja van de krukas was ik me wel bewust.
Uitdraaie is ook geen probleem,dat kan ik hier thuis wel doen.
Ook de uitlaat is geen probleem. Ik word bijgestaan in mijn projecten door Tjark Heeres. ( www.heeresenginetuning.nl )
En ik was vergeten te melden dat ik al een Ignitech ontsteking heb liggen. Dus dat is ook al geregeld.
Maar wat is volgens de meesten nu de meest potentiele cilinder?
Het is dus voor de Prostock waar tot 90cc is toegestaan.
Zoals aangegeven heb ik een Fabrizi hier liggen maar daar zullen maar weinig mensen ervaringen mee hebben.
En hoe zit het met de langere 6e vesnelling en de MK versnellingsbak. Kijk dat soort dingen zou ik ook graag een mening over horen. (ik zal ook de zoekfunctie proberen.

do jan 15, 2009 3:24 pm
Profiel
Lucas
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 1
Antwoord met een citaat
langere 6de versnelling zul je weinig van gaan merken. Bijna niemand zal volgas in ze 6 kunnen rijden op 150 meter. Ik heb een bestandje bijgevoegd hoe je snelheid/toerental etc kan berekenen voor een am6 blok.

MK bak heb ik geen ervaring mee

Bijlagen:
Versnellingsbak_AM6.xls [48.5 KiB]
228 keer gedownload

do jan 15, 2009 3:32 pm
Profiel
sbk replica
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 9
Antwoord met een citaat
MK bak is close ratio, langere eerste versnelling, rest kort erop, dus makkelijker in je powerband blijven hangen!

6e versnelling is leuk, maar onnodig, alleen leuk op straat als je met kortere vert wil rijden zonder idiote overtoeren @ laatste versnelling. heb hem zelf op 14-47 gehad, dan was hij net weer te lang :||:

ik denk dat in de TP zeker een mooi vermogen zit enige jammere van die cilinder is dat de boost poort, een grote poort is. vermogen was met een pro race uitlaat wel RETE! breed. rijdt erg fijn op staat, keiji had een vermogen van 19pk met zoon cilinder ongetunede.

dus ik wens je succes en blijf je verhalen volgen!

do jan 15, 2009 6:22 pm
Derk Jan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
19pk?
Ai dat valt me wel een beetje tegen. Maar oke met een "standaard" uitlaat en niet getuned mischien nog niet zo raar.
De Fabrizi blijkt 22pk te leveren standaard .47.6 boring en 44 slag. Maar hoe zit het met het koppel? niet onbelangrijk natuurlijk.

do jan 15, 2009 11:41 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Verwacht niet zomaar even 20+ pk te scoren met standaard spul ondanks dat je op de 80cc zit :^^:

Koppel is wel leuk, maar uiteindelijk versnel je op pk's en niet op koppel, zeker tussen de 100 - 150m merk je wie er meer pk's heeft :^^:

do jan 15, 2009 11:46 pm
Profiel
Derk Jan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ooh nee, dat bedoel ik ook niet.
Maar 20+ is zeker haalbaar. En gezien inhoud en eerdere forum berichten met hozanna geluiden waren de verwachtingen iets hoger aangezien de TP cilinder.
Mischien dat ik dan toch maar voor de Fabrizi cilinder ga. Dat is dan mischien wel een leuk alternatief.
Alleen de ellende dat de koelaansluiting onder de voet van de cilinder zit...
Hoe zit het met de Malossi bigbore eigenlijks?

do jan 15, 2009 11:55 pm
Profiel
af1special
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
dat wilde ik ook voorstellen, de bigbore cilinder van malossie. Jeroen rijdt er ook mee, ook op am6. Alleen het aanpaswerk op het carter is wel nodig, maar dat kan jij denk ik wel derk jan.

Uit de big bore komt wel een berg vermogen, maar standaart zijn ze redelijk 'tam'

vr jan 16, 2009 10:13 am
Profiel
Derk Jan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Dat redelijk tam zijn is op zich niet erg. Dan heb je mooi de ruimte om de cilinder aan te passen aan je eigen wensen.
Nou ja we gaan eens rondkijken. bedankt voor de reacties.
En als er meer mensen zijn die wat willen melden,ga gerust je gang..

ook zou ik wel willen weten of er verschillende types am6 zijn. Ik zag 1 met kickstart en zonder.
Zit hier verschil in?

vr jan 16, 2009 12:01 pm
Profiel
Maurits
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Er is niks verschillend alleen het carter wat een kickstart deksel heeft, die hebt weer geen aansluiting voor een startmotor maar dat is voor de sprint niet nodig.

za jan 17, 2009 12:34 am
Profiel
dx11
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 4
Antwoord met een citaat
Maurits schreef:
Er is niks verschillend alleen het carter wat een kickstart deksel heeft, die hebt weer geen aansluiting voor een startmotor maar dat is voor de sprint niet nodig.

de kesels zijn ook gelijk. alleen bij het kickstart blok zit een gaatje in het kopelingsdeksel. maar de rest is gelijk, dus als je dat ene gat er in boort past je veer en je tandwielen ookal.

Bij de starmotor zit idd een gat wat bij het kickstart blok niet zit, en er zitten 2 gaatjes om de startmotor vast te zeten.

er zit dus wel verschil in, maar het is echt heel erg makkelijk aan te passen

za jan 17, 2009 10:06 am
Maurits
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Maar kwa verhoudingen v/d bak of koppeling maakt het niets uit. Ik geloof dat er in de pro stock ook een simonini mee rijd en die kwam ook aardig mee.

zo jan 18, 2009 1:29 am
Profiel
Lucas
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 1
Antwoord met een citaat
Rick Dijkstra, reed toch een respectabele 7.5 sec :^^:

zo jan 18, 2009 10:38 am
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende