Auteur |
Bericht |
Ceel
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do nov 06, 2008 8:54 pm Berichten: 243 Woonplaats: Erp
|
 Lage toeren geen power
Hey, ik ben vandaag met mijn Aprilia Rs50 OM van een Gila 1 cilinder naar een dr50 gegaan. Nou heb ik hem een beetje geprobeert af te stellen, nou rijd hij wel redelijk, van 0 tot 8k toeren heeft hij gewoon geen power, van 8 naar 9 redelijk en van 10 naar 12k scheit hij er vandoor(powerband?) Maar hij komt gewoon echt nauwelijks vooruit als ik wil aanrijden bijvoorbeeld, totdat hij op toeren is Setup eerst: Gila1 Std ontgrenste uitlaat Std carb met gaasfilter, sproeier 72 Nu: Dr50 Std ontgrenste uitlaat Std carb met gaasfilter, en weer sproeier 72 Ik heb sproeier 75, 80, en 92 verder geprobeert(dellorto klein) In een std carb horen toch dellorto kleine sproeiers? Ook word hij een stuk warmer dan eerst, heb nu een paar minuutjes gereden(ivm mexicaanse griep  ) maar hij zat al zo op de 80 graden, bij de gila 1 bleef het tussen de 50 en de 70 makkelijk Bougie is koffie met melk bruin. Zal ik iets hoger in sproeier moeten gaan of nog iets kleiner? Alvast bedankt 
|
vr aug 07, 2009 6:29 pm |
|
 |
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 16, 2008 10:16 pm Berichten: 1478 Woonplaats: Amsterdam/Budapest
|
 Re: Lage toeren geen power
Dat je in dezelfde sproeier maat categorie blijft zitten is niet heel vreemd. Had misschien iets hoger verwacht 2-4 maatjes ofzo omdat het een snellere cilinder is. Kan zijn dat ie wat warmer wordt vanwege betere explosie in de cilinder. Maar dit is misschien wel een beetje veel verschil zoals je het zegt. Zolang je bougie maar de goede kleur heeft en je ontsteking goed staat zit je relatief veilig. Kijk ook anders ff voor valse lucht bij je cilinder (deotest). Zelf heb ik door een nieuwe uitlaat erop te gooien veel minder koppeling tot mijn powerband (tenzij ik ga spelen met de koppelingshendel). Vind je powerband wel een beetje aan de errug hoge kant. Misschien is het ook wel zo met een nieuwe cilinder, ook al denk ik dat dat practisch niet zo is omdat het een 2-takt blijft die een hoogtoerige powerband heeft en het meer aan je uitlaat ligt als het om je laagtoerige trekt kracht gaat. Dus zoals ik al zei, check is ff voor valse lucht aangezien je er een nieuwe cilinder op hebt gegooid.
_________________ Jesse says: no man echt niet meer, geen fut meer voor. Christopher Jambor says: ik pak ff mijn zweep. Jesse says: oke doe dat. Christopher Jambor says: BIATCH! Jesse says: ik ga nu wel ff trekken. Aprilia RS 80 Black/Red 2008.
|
vr aug 07, 2009 6:43 pm |
|
 |
Ceel
ApriliaForum Member
|
Chrizu-kun schreef: Dat je in dezelfde sproeier maat categorie blijft zitten is niet heel vreemd. Had misschien iets hoger verwacht 2-4 maatjes ofzo omdat het een snellere cilinder is. Kan zijn dat ie wat warmer wordt vanwege betere explosie in de cilinder. Maar dit is misschien wel een beetje veel verschil zoals je het zegt. Zolang je bougie maar de goede kleur heeft en je ontsteking goed staat zit je relatief veilig. Kijk ook anders ff voor valse lucht bij je cilinder (deotest). Zelf heb ik door een nieuwe uitlaat erop te gooien veel minder koppeling tot mijn powerband (tenzij ik ga spelen met de koppelingshendel). Vind je powerband wel een beetje aan de errug hoge kant. Misschien is het ook wel zo met een nieuwe cilinder, ook al denk ik dat dat practisch niet zo is omdat het een 2-takt blijft die een hoogtoerige powerband heeft en het meer aan je uitlaat ligt als het om je laagtoerige trekt kracht gaat. Dus zoals ik al zei, check is ff voor valse lucht aangezien je er een nieuwe cilinder op hebt gegooid. Pakkingen zitten gewoon goed en alles netjes aan gedraaid, wel op de gok maar toch  Hoe doe ik de deo test? Wat deo in het bougiegat spuiten bougie erin en dan starten? En ontsteking goed staat? Staat nogsteeds hetzelfde als eerst, die kun je toch niet afstellen? Zat toch gewoon via een spie vast dacht ik?(sorry nog nooit schakel gehad!)
|
vr aug 07, 2009 6:49 pm |
|
 |
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 16, 2008 10:16 pm Berichten: 1478 Woonplaats: Amsterdam/Budapest
|
Als je ontsteking eerst goed stond dan zou het nu ook goed moeten staan. Als het maar op 1 manier kan dan tja geen gekloot daarmee gelukkig. Zelf alleen vroeger aan Puch Maxi ontstekingen moeten sleutelen dus kan je ook niet veel hiermee helpen  Deotest doe je als volgt. Je pakt een deobusje of iets anders dat zegt maar "sprayt" dus iets zo wegspuit wat je duidelijk kan zien. Je doet je brommer aan en laat hem ff stationair lopen. En dan ga je in de buurt van je onderdelen van je blok spuiten en kijkt of dan de deeltje in een andere richting worden geblazen door dus de valse lucht. Als je zeg maar bij je cilinder in de buurt gaat spuiten en dan ziet dat dus de gesprayde deodeeltjes gewoon de richting gaan waar je heen spuit = no problemo. Spuit je naar voren en zie je dat de deeltjes wirwar gaan of soms zelfs een hele vreemde richting in is het raak = valse lucht. Beetje kijken door een paar keer door te spuiten en je zal al snel zien waar het vandaan komt. EDIT: En niet dus zeg maar van 5cm naast je cilinder gaan spuiten want dan zou het misschien in de fik kunnen vliegen als de gat echt groot is, en bovendien dan is de straal wat je spuit te krachtig. Dus neem een beetje afstand 15-20cm ofzo wat je veilig genoeg lijkt.
_________________ Jesse says: no man echt niet meer, geen fut meer voor. Christopher Jambor says: ik pak ff mijn zweep. Jesse says: oke doe dat. Christopher Jambor says: BIATCH! Jesse says: ik ga nu wel ff trekken. Aprilia RS 80 Black/Red 2008.
|
vr aug 07, 2009 6:59 pm |
|
 |
wesco
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jul 06, 2005 12:12 pm Berichten: 491 Woonplaats: winterswijk :P
|
ceel het probleem wat je hebt klink mij erg bekent in de ooren ik heb dit zelf ook al eens gehad met een scooter die ik voor een kameraad moest maaken wat bleek de nieuwe cilinder die ik gekocht had ( aircal 50 ) dat bleek een erg slechte giet te zijn ( een fabrieks foud dus ) ik had namelijk al een Squish zonder dat ik de voet pakking gebruikte van 2 mm dit is namelijk veelste veel en zo zal je brommer/scooter nooit goed lopen dit is erg makelijk te meten je draait namelijk je boigie er uit en je pakt een stuk je tin hier buig je een bocht aan zo dat je door je bougiegat met het stuk je tin tegen de wand van je cilinder aan komt nu draai je aan je vlieg wiel en als het goed is drukt de zuiger nu de tin draat plat je haalt het draatje tin er weer uit en je meet dit op met een schuif maat en als het goed is zal deze zo tussen 1 mm zijn en 0.5 mm zitten weet niet wat voor deze cilinder word voor geschreven is dit nu grooter kun je er van uit gaan dat daat je probleem zit 
_________________ jongens ben zwaar dislectie s het is soms moeilijk te leezen maar aub geen lulige op merkingen bedank als vast
|
vr aug 07, 2009 7:14 pm |
|
 |
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
|
http://www.puchmaxi.nl/squishhoogte.php kijk met foto's is wel voor Puch Maxi's. Gaat om het principe van wesco.
|
vr aug 07, 2009 7:23 pm |
|
 |
Ceel
ApriliaForum Member
|
Deotest gedaan, idd beetje valse lucht bij de cilinder, had één moertje net niet straks genoeg aangedraaid  Hij blijft nu wel wat koeler, hij spoot daar ook een beetje kvs Zal de squish binnenkort even opmeten als ik beter ben, mag namelijk nog niet in contact komen met andere mensen  Edit: Ohja in zijn 5 (AM5) heeft hij gewoon geen power meer en zakt hij een beetje in toeren Heb een filmpje gemaakt hoe hij rijd, staat hier over 5 min 
Laatst bijgewerkt door Ceel op vr aug 07, 2009 8:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
vr aug 07, 2009 8:19 pm |
|
 |
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
|
Blij dat je probleem gedeeltelijk al opgelost is. Minder blij dat je contact hebt met ons vanwege mexicaanse griep  Wegwezuh!  Beterschap kerel.
|
vr aug 07, 2009 8:35 pm |
|
 |
Ceel
ApriliaForum Member
|
Chrizu-kun schreef: Blij dat je probleem gedeeltelijk al opgelost is. Minder blij dat je contact hebt met ons vanwege mexicaanse griep  Wegwezuh!  Beterschap kerel. Hahaha bedankt  Komt wel weer goed, het is niks meer als een griepje, alleen iets sneller besmettelijk. Media maakt er alleen zo'n probleem van  Zo erg is't eigenlijk hélemaal niet Ohja trouwens hier het filmpje, ik weet niet of ik een beetje op het juiste moment overschakel, eerste keer dat ik op een opgevoerde schakel rijd  En loopt hij een beetje fatsoenlijk? Ohja soms trapte ik hem niet hard genoeg in zijn versnelling zoals je zag  Filmpie: http://www.youtube.com/watch?v=CzwacxGeuVA 
|
vr aug 07, 2009 9:19 pm |
|
 |
MBgek
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo nov 07, 2007 10:43 pm Berichten: 2268 Woonplaats: Baarn
|
Klinkt gezond, mischien wat lang vertand?
_________________ bier is lekker
|
vr aug 07, 2009 10:21 pm |
|
 |
Ceel
ApriliaForum Member
|
MBgek schreef: Klinkt gezond, mischien wat lang vertand? Hmm zou kunnen, zit nu 12/43 onder. En blij om te horen dat het gezond klinkt. Moet écht nog ervaring opdoen met schakels Raad je iets aan? 11/43 misschien?(ik houd het liefst mijn achtertandwiel 43, want OM tandwieletjes zijn vrij prijzig zo ver ik weet  ) Kan dat de verklaring zijn dat hij in zijn 5 gewoon niet veel harder wil?  Edit: Past een am6 voortandwieletje ook onder een am5?
|
vr aug 07, 2009 11:45 pm |
|
 |
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
|
Van wat ik zie op je filmpje knal je soms zelfs een beetje de 12k voorbij. Dus aan je cilinder zal het niet snel liggen. Kijk anders ff op het forum rond met wat voor vertandingen hun rijden. Het zou op zich vrij goed kunnen dat je vertanding gewoon te zwaar is voor de laatste versnelling om in hogere toeren te raken. Let er wel op, het is het verstandigst om je gehele set te verwisselen als je op een andere tandwiel verhouding gaat aangezien ze dan in mekaar kunnen slijten en langer meegaan. Per onderdeel kan ook maar slijtage zal harder gaan. Dus het verstandigst is dan om je voortandwiel + achtertandwiel + ketting te verwisselen dan. Hoef niet is alleen aanrader. Maar als je zowiezo een kleinere tandwiel voor gaat doen, wordt je ketting te lang dus moet je achterwiel verder naar achter. Kan dat niet meer, zal er een nieuwe ketting op moeten of moet je kijken of je er nog een schakeltje uit kan halen.
|
za aug 08, 2009 10:48 am |
|
 |
Ceel
ApriliaForum Member
|
Chrizu-kun schreef: Van wat ik zie op je filmpje knal je soms zelfs een beetje de 12k voorbij. Dus aan je cilinder zal het niet snel liggen. Kijk anders ff op het forum rond met wat voor vertandingen hun rijden. Het zou op zich vrij goed kunnen dat je vertanding gewoon te zwaar is voor de laatste versnelling om in hogere toeren te raken. Let er wel op, het is het verstandigst om je gehele set te verwisselen als je op een andere tandwiel verhouding gaat aangezien ze dan in mekaar kunnen slijten en langer meegaan. Per onderdeel kan ook maar slijtage zal harder gaan. Dus het verstandigst is dan om je voortandwiel + achtertandwiel + ketting te verwisselen dan. Hoef niet is alleen aanrader. Maar als je zowiezo een kleinere tandwiel voor gaat doen, wordt je ketting te lang dus moet je achterwiel verder naar achter. Kan dat niet meer, zal er een nieuwe ketting op moeten of moet je kijken of je er nog een schakeltje uit kan halen. Oke bedankt. Dan weet ik genoeg. Zal binnekort wel ff een nieuw setje kopen, maar eerst uitbetaald worden Bedankt voor alle hulp iedereen, topic kan dicht! 
|
za aug 08, 2009 12:33 pm |
|
 |
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
|
Nog een goede raad, ga je toch een nieuwe setje kopen, laat het door een vriend of bromboer bedrijfje doen aangezien je een slijptol of iets dergelijks nodig hebt om je ketting pas te maken (dus korter omdat je altijd te lang krijgt zodat je zelf schakels eruit moet slopen om hem net lang genoeg over te houden voor jouw tandwielverhouding). Is volgens mij ook een how-to over op dit forum moet je ff checken. En als je zoeits hebt, heb ik niks gezegd 
|
za aug 08, 2009 6:35 pm |
|
 |
Ceel
ApriliaForum Member
|
Haha komt wel goed  Heb eerder een ketting ingekort met een freesje en een priem 
|
za aug 08, 2009 7:49 pm |
|
 |
|